Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 10 december 2009

Nobel dagen 10 December. En högtid i Risviken.


Den 10 December 1988 fick jag Nobels Fredspris, samma som Barack Obama, USA´s president får i dag 10 December i Oslo. Visst är det lite skrytsamt, men var jag ju inte ensam om att få Nobelpriset, utan vi var några tusental som delade på båda äran och pengarna.Jag fick min del av priset, för ett halvt års tjänstgöring, i UNFICYP Bat 32. Äran fick de FN soldater, som fram till 1988 hade tjänstgjort vid någon eller några FN operationer i FN´s fredsbevarande uppgifter. Pengarna tror jag gick oavkortad till FN´s barnfond.Bra val.
"Mitt bidrag var litet, men mitt engagemang desto större"
Så i dag blir det middag med slips och skjorta och allt därtill, samt tittande på Nobelfesten i TV. En årlig återkommande högtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar