Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 2 januari 2010

I dag 2 Januari startade den stora vargjakten i Värmland.


Det stora vargskallet har inletts i dag 2 Januari 2010. Här i Risviken finns det just nu förmodligen inga vargar och jag har inte sett några spår efter Lodjur. Däremot ökar stammen av rådjur, kanske som ett besvis på att Varg och Lo inte finns inom närområdet.
Tidiga på morgonen strax före kl 0900 besöktes "fågelbordet" av get och killing som tar för sig av det som fåglarna sprätter ut. De är bara 2 meter från vår dörr.
Fått rapport om att en Varg fällts i östra Värmland och att ytterligare en är påskjuten. Vargtelefonen med rapporter om antal vargar kvar på licensen av 9 st i Värmland tycks fungera bra.

Tillägg 2 januari. Kl 1600 avlystes jakten för i år inom Värmlands Län, då alla 9 vargar fällts dvs. licensen fylld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar