Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

fredag 22 januari 2010

Nu är det vinter på riktigt och det fortsätter.


Vinter är nu här på riktigt.Snö, köld och riktigt fina isar. Isfisket är i gång och det är många ortsbor som är ute och pimplar abborre varje dag. Även om isarna är bra så är det klokt att alltid färdas minst två i sällskap och ha isdubbarna framme hängande kring halsen.
För en del är sedan var jag uppe i Thule distriktet på nord västra Grönland. Här var havsisen ca 3 meter tjock, men vi kunde fiska polartorsk i issprickorna. Det var bra tillskott till sälköttet och torkad helleflundra som vi åt, men även hundarna fick sin del av fångsten.
Bilden är från isen nord om Qaanaaq när vi var på väg mot Sioropaluk, världens nordligaste bebodda året runt bosättning. Inte utan att jag längtar dit igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar