Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 11 januari 2010

Nu kommer rådjuren när jag visslar.


Tänk så fort djur kan anpassa sig. När jag går ut på trappen, visslar en liten stund, lägger ut renfoder, så kommer rådjuren fram och börjar äta utan rädsla.
I Västra Götaland har man förbjudit jakt med hund vad gäller rådjur och det borde man också göra i Värmland. Djup snö och kyla förbrukar kalorier för rådjuren, så de är ganska stationära just nu. Att bedriva jakt på rådjur är inte jägarmässigt i den rådande väderleken. Kört upp en del spår med skotern så att rådjuren har flyktvägar. I dag middagstid endast ca 10 grader minus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar