Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 6 september 2010

Än finns det entusiaster


För ett par veckor sedan kördes kanot maraton i Dalsland. Det var mest kajaker i den tävlingen, men ett par kanoter var med. (se tidigare blogg)I går fick jag en bild från en ny tävling, Götakanal loppet, som vänner från Macfie klubben var med i. Förra helgen var de med i Kungsbacka River loppet. Att få se en 90 årig Peterborough 17 fot träkanot, på svenska vatten, är en upplevelse, och ännu starkare blir upplevelsen om den paddlas av de som kan paddla riktigt. Det är tyvärr en stil, som mer och mer försvinner. Nu är det aluminium och plastkanoter som gäller, det är det enda som håller i uthyrningskanoter, men dessa skadas också av oriktig behandling.
Heder är de som paddlar träkanoter på rätt sätt och som värnar om en riktig stil när man paddlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar