Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

fredag 8 oktober 2010

Här är handledningen.


När jag började med kanotuthyrning för mera än 50 år sedan fick jag tag i en handbok hur man förhåller sig med "att skita i naturen". De första 35 åren var det spade som gällde och ytterst sällan förekom det synliga bevis på avföring i naturen.
I dag är det tyvärr en del naturvänner! som tror att de är ensamma i området och kan göra som de vill, men så är ej fallet. Dessa förstör för så många och ordentligt folk får klä skott för de som missköter sig.
Jag skriver detta med anledning att det har förekommit båtfolk och kanotister som inte använt de befintliga toaletterna inom vattensportområdet Dalsland Nordmarken.
Kom gärna till mig och låna boken. Naturen här är inte en vattentoalett.
I femte Moseboken står det i kapitel 23 versena 12-13 följande.:
12- Du skall hava en särskild plats utan för lägret, dit du kan gå avsides.
13- Och du skall jämte annat som du hava en pinne,och när du vill sätta dig därute, skall du med denna gräva en grop och sedan täcka över din uttömning.
Tänk på att en liten del av dig blir till skit varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar