Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 2 december 2010

Besök av Svenskt Näringsliv.








Var igår kväll på möte med Svenskt Näringsliv. Företagarna i Årjängs kommun stod som inbjudare. Företrädare för olika politiska partier gav sin syn på framtiden i Årjäng för föratagarna i kommunan. Alla var väl överens om, att se ljust på framtiden, även om man hade lite olika idéer om hur.
För min del uppskattade jag ett bra inlägg av en turistföreträdare om besöksindustrin i kommunen, där Nordmarkens Kanot Center är en av entrepenörerna. Det kom fram att Årjäng står på 3-ben. Handel, industri och besöksnäringen. Det betonades vidare att just det vattenanknutna friluftslivet (kanotverksamheten) måste se över denna produkt och i samarbete med respektive länsstyrelser och kommuner få ett fastare grepp om produkten inom DANO området, så att den blir ännu bättre.

Det kan nämnas att i dagarna, har flera möten varit och kommer att vara, där man tillsammans med kanotuthyrare, markägare och kommunerna vill förfina och utveckla kanotområdet. Många har den uppfattningen att just i den intensivaste högsäsongen,det är lite för mycket besökare i vissa områden. Man vill, om det går, få till ett flertal lägerplatser, och betonar samtidigt att det är besökarna som måsta stå för dessa kostnader. Denna avgift finns ju redan i dag i form av att alla som paddlar i området betalar en avgift av 30:- per person och dygn och har betalt denna avgift i många år, i olika prisnivåer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar