Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 6 december 2010

Ved värmer flera gånger, eller hur?


Nu har det varit kallare än normalt en längre tid. De som följer min blogg ser att jag håller på med vedeldning och lägereldar ganska mycket. Här är ett exempel på en eldkubb av fura.
Man sågar en ca 40 cm hög kubb. Tar motorsågen och skär 3 till 4 skär ovanifrån ned till ca 10 cm från botten. Fördela skären med ca 90 grader mellan så får men ett antal stående "pinnar". Tänd med lite näver och töre stickor i mitten och du har en eldkubb. Kallas ibland jägarspis och man kan koka potatis och steka fläsk på den utan problem med gryta och stekpanna. Under finska vinterkriget använde de finska soldaterna denna typ av "spis" för just matlagning.
Att den värmer två gånger beror på att du jobbar dig varm när den tillverkas och du blir varm när du eldar. Är kubben ca 30-40 cm i diameter varar den minst en timme.
Tänk på att tillverka kubbarna under sommaren så att de är tillräckligt torra till vintersäsongen.Fungerar fint på snötäckt mark då de inte sjunker ned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar