Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 18 augusti 2011

Ingeniör Andrés luftfärd.

Vad har Andrés ballongfärd mot nord-
polen att göra med vår verk-
samhet.



Ja man kan ju undra. Men när man studerar vårt program med verksamheten utöver kanotturer, ser man snart att vi har internationella överlevnadskurser. Att förkovra sig i den problematiken, kommer endast genom egen erfarenhet samt att ta del av andras erfarenhet. André med sina kamrater startade ju en ballongfärd mot nordpolen, en färd som tyvärr slutade i en katastrof på Vitön NO om Spetsbergen,
Ca 30 år efter deras död fann man den plats de övervintrade på i hopp om räddning, An dagböcker, bilder, teckningar kan man följa de tre´s kamp för att överleva i Arktis.
Under många år har jag läst  böcker och fördjupat mig i deras kamp för att överleva. Så nu gjorde jag en resa till André museet i Gränna för att närmare se  det som jag tidigare bara läst om.
Helt suveränt material om färden, utrustningen m.m. Man imponeras av allt.
Bilden är på en replika av ballonghytten som bland annat användes vid den film man spelade in för en del år sedan och som var mer än sevärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar