Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

fredag 2 september 2011

Lite skit rensar magen påstås det, men mycket rensar området för folk !

Under några år har vi haft en fiskodling i södra delen av Västra Silen. För två år sedan ville man utöka med ett stort antal nya fiskekassar. Lokalbefolkning, grannar, kommuner, länsstyrelser, företag var alla mot en utökning och som tur var stoppades denna kraftiga ökning av antal kassar för att odla fisk. Kort fakta är att för att föda upp 1 kg regnbåge i kasse går det åt mellan 3-5 kg fisk som tas i havet. Regnbågarna dödas i lämplig storlek, frakta så till Japan eller fjärran Östen för att förpackas och kommer tillbaka i viss mån till Sverige. Detta accepterar vi i vår enfald.
Jag har inte mera åsikter än detta, men blir mycket tveksam, när man ser den artikel om just denna fiskodling i förrgår, i Nya Värmlands tidningen. Nu vill man flytta odlingen längre norrut då bottenavlagringen nu troligtvis är så pass full att det inte går längre.
Jag har synpunkter då en hel del av våra gäster tycker att vattnet kring området är otrevligt, luktar, är fetthaltigt, smakar illa m.m.
Hälsovårdsmyndigheten i Bengtsfors har inga synpunkter, då företaget följer gällande bestämmelser, men man kanska skall ändra bestämmelserna, så att boende och gäster i området trivs.
Bilden är ej från aktuellt område

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar