Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 15 september 2011

Ny älgsafari med brandmän från Hamburg.

På förkvällen ordnade jag en "älgsafari" för 11 personer från Brand -& Räddningskåren från Hamburg som är på besök i Årjäng. Vi startade med att skjuta "löpande papp älg" med luftgevär, av resultatet att dömma hade inte många blivit mätta.
Älgturen blev så mycket bättre. Ett par kilometer efter start, sprang en älg upp ett par meter framför bilen, vi följe den ca 75 meter innan den sprang in i skogen. Gästerna fick fina bilder.
Vi såg sammanlagt 8 älger under kvällen, En ko med kalv inne i  en trädgård där de "stal" äpplen. Avstånd knappt 8 meter, även här fina bilder.
Det märks tydligt att rådjursstammen har tagit sig ,såg flera flockar ute på ängarna.
De flesta av gästerna hade aldrig sett älg i vilt tillstånd tidigare.
Åter svårt med bilder för mig när man dels kör och dels mörktret lägger sig snabbt. Men ett par blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar