Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 19 februari 2012

1000 år tillbaka i tiden

I går lördag 19/2 blev vi bjudna till Midvinterblot av "Vikingarna" i Nysäter. Där finns ju det fina vikinga museet och under sommaren är det vikinga ting, 1995-1998 byggde man med vikinga verktyg ett vikinga skepp. Under midvinterblotet visade man bilder från det fantastiska bygget av det 17 meter långa vikingaskeppet. De flesta var klädda i tidsenliga kläder och maten som serverades vår modell vikinga mat som man hade kring 1000 talet.
En fantastisk kväll i goda vänners lag och jag fick möjlighet att tala lite om vår verksamhet här på Nordmarkens Kanot Center och samtidigt inbjuda till en tur under våren i våra stora Voyageurkanoter.
Voyageuer och vikingar har haft en hel del gemensamt, bland annat med hur man gör upp  eld och proviant för längre turer till havs och i vildmarken. Vi kommer säkert att utbyta en hel del erfarenheter i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar