Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 4 mars 2012

Rätt maträtt i rätt tid.

Har nu utökat vårt sortiment i affären med bra friluftsmat. Dels har vi Svenska försvarets dygnsportionen med frukost, lunch och middag i ett paket.Tillsätt varmt vatten och maten är klar.Dels andra olika rätter där man också bara håller på varmt vatten, väntar ett par minuter och sedan äter. Man kan ju ha varmvatten i en termos. Dessa portionen används av många länders försvar, men även rättningstjänst, multisportare, och friluftsfolk m.fl.

Har i dagarna också fått tag i proviant där man bara häller på lite saltvatten i en värmepåse som finns med i förpackningen, väntar ett par minuter och så har man en komplett måltid. Denna påse kan användas som värmare upp till 45 minuter efter att maten är färdig
Enklare än så kan det inte bli.
Nu är ju friluftsliv inte en tävling i tid, men många gånger kan det vara bekvämt att snabbt få till en bra varm måltid, exempelvis vid dåligt väder eller i nödsituation.
Jag har själv ett par av de med saltvatten liggande i bilen, man vet aldrig om det speciellt under vintern kan uppstår lång väntetid och jag kan få mat inom ett par minuter.
Har också utökat med orange färgade muggar som går att fälla ihop och orange färgade termosar med dubbla lock, som gör att termosen håller värme betydligt längre  tid och man kan ställa muggen i snö utan att snön smälter och muggen välter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar