Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 2 december 2012

Töre, eldhjälpen vintertid

Lyckan är att ha en del töre i sitt ägo. Under sommaren samlade jag en del töre från angripna tallar. Nu blir det till fina stickor dels för eldstäderna inomhus, men framför allt i ryggsäcken som eldstartare. Tittade i en affär häromdagen, där man sålde olika vätskor och eldstartare, till de som har eldstäder eller vill idka friluftsliv vintertid.
Alltid kul att använda forntida teknik, med lite fin näver och så törestickor , det är avsevärd bättre än "scoutvatten" eller tidningar och så kostar det ingenting.
Läs gärna mera på Internett under TÖRSKATESVAMP så får du en förklaring hur det uppstår.

1 kommentar: