Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 7 april 2013

Ännu några dagar kvar på vinterfisket.

Det är fortfarande bra isar där jag färdas kring Risviken i Västra Silen, men man måste vara försiktig och ha iskunkap.
I dag var flera fiskare på sjön sedan tidig morgon. De köpte fiskekort i god ordning och fick hyfsade fångster. Jag kom när en av fiskarna fick ett bauta hugg. Fisken kunde inte komma upp ur hålet. Vänner strömmade till och borrade ett nytt större hål bredvid. En stack ned handen i det nya hålet och kunde greppa fisken som var stor- Men det var en jätte Brax
så nu heter denna vik Braxviken, enligt de som fiskade. Den släpptes tillbaka i det större hålet. Annars var dagen solig men med en lite snål vind från NV.
Skaplig stor Brax som tog på räka

2 kommentarer:

  1. Hej Preben,

    Ja det blev en spännande upplevelse att försöka få upp den Braxen
    ur ett 115mm hål. För allt som syntes i hålet var en stor mun. Men
    med lite teamwork kom den upp. Måste vara något form av rekord med
    en Brax på 1,97kg på vintern samt att den tog på mormyrska och räka.

    Så tackar vi (Thomas,Andreas,Pär) dig Preben hjärtligast för hur du
    ställde upp och tog hand om oss under lördag och söndag. Med allt från goda råd till guidning och allt annat du ställde upp med. Samt alla historier och skratt.

    Vilket gjorde denna helgen till en fantastisk avslutning på vinterfiske säsongen.

    Ses snart igen.

    Mvh
    Thomas (han med den lilla gula borren)

    SvaraRadera
  2. Det är alltid trevligt med bra sportfiskare som gör rätt för sig och som får lagom med fisk, även med "Fjollgrejor" jag bara skojar, ni är hjärtligt välkomna tillbaka till en godkänt tid när isen släpper. Vi har ju en fin fiskestuga som man kan hyra för en weekend.

    SvaraRadera