Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 28 april 2013

Elden, människornas första uppfinning

Elden var den första mänskliga "uppfinningen" för många 100.000 tals år sedan, troligen i Väst Afrika, där man funnit spår i Olduwai klyftan vid Great Rift Wally.
Besökte en bensinmack i dag, där man sålde brasved för79:- per påse. Upptäckte att jag sitter på en rikedom utan att ha pengarna, men väl veden. En fin vedstapel för köksspisen vintern 2014-2015 är redan klar. Vidare är årsförbrukningen av ved på Kanot Centret för vintern 2013- 2014 klar och nu går fritiden åt till att såga, klyva, stapla för vintern 2014- 2015.
På överlevnadskurserna brukar jag lära eleverna att " Den förberedde överleva" så det gäller ju att föregå med gott exempel.
Veden skall ju fällas under vintern, klyvas innan pingst, och staplat innan midsommar. Så är gammelmans reglen för att få bra ved.
Veden staplad mot solig söderväg med sol och utrymme mot väggen till vedboden.

1 kommentar:

  1. Hej Preben & Gun.... Morgan "on-the-line"! Lite avundsjuk på din ved.... min ligger "vilt" omkastat i vedboden.... Kommer inom er endra dan....
    Mvh
    Morgan

    SvaraRadera