Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 13 april 2013

Var i dag på en liten biltur för att eventuellt i nattens nysnö finna spår efter  vargflocken kring Östervallskog.Kom på spår efter troligen 3 ungvargar som sprungit i nysnös längs vägen. Svårt att tyda, men  inga andra djur springer i flock efter en väg på detta viset.
På ett ställe såg vi ett färgfenomen som jag inte kunde klara ut. På en berghäll var det en del mycket fina färger, vad detta är kan jag inte svara på men det var underligt.

Fick i dag 21/4 reda på att det vi såg troligen var Tallvitmossa.
sonen Peter är ju på Naturhistoriska Riksmuseét där det finns en del som bara kan sånt här.
Se gärna kommentaren

1 kommentar:

  1. Har du en bättre högupplöst bild det kan vara tallvitmossa eller ev Chlamydomonas nivalis.
    //
    Sonen Peter

    SvaraRadera