Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 28 september 2013

Slitage på naturen ?

Det har den senaste tiden varit en del synpunkter på att kanotister sliter på naturen, främst på öar och stränder. Jag instämmer med detta till 100 %. Det är klart att när en resebyrå släpper ut folk från 4-6 bussar var helg på samma tid och plats i sjön Foxen uppstår det problem i närområdet. Jag har under många år varnat för att vi håller på att älska ihjäl området, men fått veta att "jag talar i egen sak" och är rädd för konkurens. Inget kan vara felaktigare. Erfarenhet, kunskap, hänsyn måste gå före massinvasion. Nu hoppas jag att berörda kommuner, markägare, kanot- och friluftsföretag snabbt kan finna en riktig och hållbar lösning för alla parter. Jag har under de senaste 15 åren kommit med otaliga förslag på försök till lösningar, men man har "lagt det till handlingarna", i stället för att ta en seriös diskussion med effektiva förslag till lösningar.
Bilden är från strandnära skog som fälldes i fåglarnas häckningsperiod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar