Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

onsdag 11 september 2013

Tala sanning eller vinkla det är frågan.

I två dagar har Värmlands Nytt i Karlstad haft återkommande reportage om nerslitning av naturen kring sjön Foxen i Årjängs Kommun. Det är helt klart att det förekommer slitage på vissa platser. I ett av reportagen talar man om att det skall träffas avtal med markägare angående allemansrätten.

Men man undviker trots att jag påtalat det för Värmlands Nytt, att meddela att ca 100 markägare i sjöområdet får 3000: - per år för upplåtande av lägerplatser, som dessutom har tillsyn, miljötoaletter m.m.

Man kan inte ta med denna uppgift i reportagen på grund av ”Platsbrist” enligt samtal med Värmlands Nytt. Vill man vinkla så gör man det, men det skadar inte att tala sanning även om det kan förstöra ett nyhetsvärde.

Klart är dock att det just kring Foxen måste göras någonting en sak som kanotuthyrarföreningen SCOA påtalat i många år, men inte fått respons för.

I går kväll 10 september medverkade jag i ett TV reportage gjort av Värmlands Nytt och som skall sändas enligt uppgift i kväll den 11 september kl. 1915 på Värmlands Nytt.

 Hoppas att det inte vinklas utan att sanningen kommer fram även om man har ”Platsbrist”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar