Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 30 december 2013

Vad är rikedom ?

Man kan vara rik på många sätt. Ha mycket pengar, många fina grejor, kosta på sig lyx osv. Jag för min del räknar på ett litet annat sätt. Bor man ute i naturer mer eller mindre, är det kanske frisk luft, tystnad och närheten till naturen som är rikedom. Här för var och en välja eller ha både sätten. För min del är det rikedom att ha bra tillgång till torr fin björkved under vintern. Massor av spantat töre och fin näver för att tända i eldstäderna i timmerhuset. Var på en bensinmack här om dagen och kunde köpa 3 små säckar björkved för 180 kronor. Det är det som jag använde under ett dygn. Det är bra pengar att tjäna eller spara, beror på hur man räknar och så slipper jag gå på gym och träna. Den träningen får jag när veden huggs, klyvs och staplas. Högstids stunden kommer, när man är färdig på våren med allt och kan se och visa upp en fylld vedbod. Det kallar jag rikedom och lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar