Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 12 mars 2016

Nu kommer rådjuren i grupper.

Vårvinter rapport från Risviken.
Vinter har fram till i dag varit gynnsam för rådjuren. Just nu har jag 6 rådjur framför fönstret, 3 bockar varav en med präktig...a horn. En mellan bock, och så en med ett par ca höga begynnande horn. Getterna är en stor get och 2 smaldjur, båda getter. Bockarna har varit här i ca 14 dagar. Getterna kom för första gången i förrgår.
I december såg jag en varg strax söder om Abborrtjärn. Spår efter Lokatt har jag sett vid Oviksand och så hade vi ju en tragisk episod där en jaktkamrat förlorade sin hund vid vargangrepp. För min del förstår jag inte myndigheternas ställning, att inte tillåta jakt på varg.
Under hösten hade vi besök av några vildsvin och jag har sett rapporter, om upp mot 10 vildsvin inom Viltvårdsområdet. Älg ser jag lite då och då och det finns en älgko med kalv ute på Bockudden på sporadiska besök. Det finns en del älg som går ut mot det vi kallar Väster Åsarna. Spåren syns ibland i vägkanten.
En del vårfåglar finns nu vid fågelbordet och kommer det nu lite värma är våren snart igång.

Visa mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar