Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 15 mars 2018

Tänk efter före !


Under den senaste tiden har man från myndigheters sida förordat att allmänheten skall kunna klara sig under något dygn vid strömsavbrott, katastrof, beredskap eller eventuellt militär handling. Ganska snart utökade man det till 72 timmar, för att i dagarna utökat detta till en veckas ”självhushållning”.
Jag var nyligen och höll ett anförande för en civilförsvarsförening, där jag bland annat visade upp billiga, bra och effektivta hjälpmedel samt livsmedel med lång hållbarhet och enkel tillagning.

Under mera än 40 år har vi haft internationella överlevnadskurser och det har ju passat in ganska väl. Jag hävdar att har man erfarenhet av friluftsliv under alla årstider, har man det väl förspänt att kunna tackla svåra situationer, i ett samhälle som på grund av yttre påverkan mer eller mindre går i stå och man måste ta ett eget ansvar för sin överlevnad.

I maj-juni kommer MSB att sända ut information till alla hushåll hur man skall förbereda sig om katastrof eller i värsta fall krig kommer.

Gå med i en Civilförsvarsförening eller anslut dig till en Frivillig Resursgrupp i din hemort om det finns sådan där du bor.
Det finns en mening att ”den förberedda överlever” så tänk efter före och förbered dig i all enkelhet, att du kanske i framtiden får behov att ha förberett dig.

Att "gå in för att gå ut" d.v.s idka friluftsliv är en bra förberedelse för Civil Beredskap.
Bilden är från Beredskapsvecka 2017 i Årjäng


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar