Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 15 april 2018

Ved värmer flera gånger

I år är det 100 år sedan första världskriget slutande i september. Ca 15 miljoner människor dog. Just nu känns det som vi inte lärt någonting av detta.
För 100 år sedan blev man ihågkommen för att ha fina åkrar. Bra djur, välskötta trädgårdar, där man odlade och fina vedhöger för kommande vinter. Träden sågades för hand, blev kört till vedboden med häst, sågat i lämplig längd med handsåg, kluven med yxa innan första maj och fick så ligga i vårsolen för att torka, innan det skulle in i vedboden före midsommar.
I dag är det annorlunda på många sätt. Motorsåg, traktor/4 hjuling, vedmaskin som sågar och klyver samt en travers som fraktar in veden i vedboden.
Vi blir nu ihågkomna för inlägg på Twitter, Facebook, Instagram, smarta telefoner och liknande. Själv är jag lite stolt, att i stort ha veden för vintern 2018-19 klar samt delvis också för 2019 -20. Har fått fin hjälp av son och barnbarn samt en bra vedmaskin. Alltid bra att vara ett steg före, man vet inte vad som sker i framtiden. Det kan komma en riktig kall vinter !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar